Deutz-Fahr - seniausias Europoje traktorių gamintojas - Žemtiekimas

Deutz-Fahr – seniausias Europoje traktorių gamintojas

Kompanija Deutz-Fahr yra seniausias traktorių gamintojas Europoje ir vienas seniausių pasaulyje. Vertinant Europos mastu, tai plačiausią modelių gamą per visą gamybos istoriją turėjęs gamintojas.

Kompanija Deutz AG, kurios specializacija – vidaus degimo variklių gamyba, yra pirmoji tokio pobūdžio įmonė pasaulyje. Pirmasis vidaus degimo variklio išradėjo, vokiečių inžinieriaus Nikolauso Augusto Oto (Nikolaus August Otto)  kartu su jam talkinusiu Eugenu Langenu (Eugen Langen; pastarasis buvo kilęs iš netoli Kiolno įsikūrusio Doico – iš čia ir būsimosios kompanijos pavadinimas) suprojektuotas jėgos agregatas čia, Vokietijoje pagamintas lygiai prieš 150 metų. Deutz dyzelinių variklių istorija taip pat siekia XIX a. pabaigą, kuomet pagal Rudolfo Dyzelio (Rudolf Diesel) licenciją buvo pagamintas pirmasis šios markės dyzelinis jėgos agregatas. Apskritai, 1898 m. pagamintas variklis buvo vienas pirmųjų, naudojantis šios rūšies skystąjį kurą. Iki šių dienų variklių su sudėtingomis dviejų pakopų turbokompresorinio pripūtimo ir didelio slėgio akumuliatorinėmis maitinimo sistemomis common rail, Deutz varikliai nuėjo ilgą evoliucijos kelią, todėl kompanijos autoritetas dyzelinių jėgos agregatų konstravimo srityje vienas didžiausių.

Pirmasis Deutz traktorius su 26 AG žibaliniu varikliu pristatytas 1894 m. JAV. Europoje pirmoji traukos mašina pristatyta 1919 m. – daug anksčiau už kitus gamintojus. Nors tai buvo perdarytas I-ojo Pasaulinio karo metais naudotas artilerijos vilkikas, Deutztrekker modelis sulaukė didelio susidomėjimo. Pasirašiusi Versalio taikos sutartį Vokietija pradėjo sparčiai vystyti savo ekonomiką ir daugelis gamintojų, įskaitant Deutz, sumaniai išnaudojo naujas aplinkybes. Deutz konstruktoriai suformulavo bazinius traktoriaus principus ir juos įgyvendino 1926 m. pristatydami 11 AG modelį MTH, vėliau tiems laikams itin galingą 30 AG pajėgumo MTZ. Verta pastebėti, kad gamintojas iškart įvertino dyzelinių variklių pranašumą traukos mašinų segmente, todėl jau pirmuosiuose modeliuose buvo įrengtas šio tipo jėgos agregatas, aplenkiant tuo metu populiarius žibalu varomus variklius.

1933 m. pristatytas Deutz F2M 315 jau turėjo ne tik 28 AG dyzelinį variklį, bet ir pneumatines padangas, 5 greičių pavarų dėžę ir galinį GTV. Tai pirmasis masinis Deutz traktorius. Dar po trijų metų į rinką išleidžiama pirmoji masinė kompaktinės klasės mašina, sulaukusi didelio pasisekimo ne tik Vokietijoje, bet ir kaimyninėse šalyse. Su pastaruoju siejamas naujas mažų ūkių mechanizacijos etapas, gerokai padidinęs veiklos efektyvumą. Dar po metų Deutz kartu su keliais įtakingais mašinų gamintojais sukuria didelę pramonės grupę KHD, gyvavusią iki pat devinto dešimtmečio pabaigos. Reikia pastebėti, kad KHD gamoje buvo praktiškai visos variklių klasės, pradedant automobilius ir komercinį transportą, baigiant jūrų transportu ir stacionariais jėgos agregatais.

II-ojo Pasaulinio karo metais puikiai pasiteisina naujos konstrukcijos, oru aušinami Deutz dyzeliniai varikliai, todėl tuoj po karo, 1949 m. pradedama masinė jų ir jais varomų traktorių gamyba. Oru aušinamų variklių privalumus įvertina daug traktorių gamintojų – jie tampa tiek populiarūs, kad gamyboje oru aušinami Deutz jėgos agregatai išsilaiko iki XXI a. pradžios ir jie paskutinieji palieka rinką.

1955 m. Deutz pagamina 100-tūkstantąjį traktorių. Oru aušinami varikliai tik prisideda prie spartaus šių mašinų populiarumo augimo. Pavyzdžiui, vien tik vieno D15 modelio traktorių septintajame dešimtmetyje pagaminama beveik 80 tūkst.

1961 m. gamybos apimtys toliau auga ir išsiplečia tiek, kad jau nebepakanka istorinės variklių gamyklos Kiolne apimčių. Šioje gamykloje lygiagrečiai varikliams gaminami ir traktoriai bei javų kombainai. Beje, tai viena seniausių veikiančių mašinų pramonės įmonių Europoje ir pirmoji variklių gamykla pasaulyje, yra neatsiejama jos istorinio paveldo dalis, todėl gamyklos išorės modernizavimas labai apribotas. Neatsitiktinai 1993 m. pastatoma nauja variklių gamykla, o  Agrotron traktorių gamyba dar po trijų metų perkeliama į Lauingeną, nuo 1909 m. žinomą Kodel & Bohm GmbH žemės ūkio mašinų  gamyklą, kurią 1970 m. įsigijo Deutz-Fahr. O naujiems 11 TTV ir 9 TTV serijos traktoriams ten pat statoma atskira, dar viena itin moderni gamykla.

Šiuo metu visi vidutinės ir didelės galios grupės SDF traktoriai yra gaminami Lauingene, Žemutinės Bavarijos regione Vokietijoje. Mažos galios ir specialios paskirties traktoriai gaminami Trevilyje, Italijos Bergamo provincijoje. Deutz AG varikliai kaip ir anksčiau gaminami istorinėje gamykloje Kiolne. Šiandien Deutz AG variklius naudoja ne tik grupė SDF, noriai juos įsigyja ir kitos kompanijos savo gaminamiems traktoriams, teleskopiniams ir šakiniams krautuvams, stacionariems elektros generatoriams.

1961 m. Deutz įsigijo Vokietijos gamintoją Fahr, žinomą derliaus dorojimo mašinų specialistą – ši kompanija pirmoji 1965 m. pristatė savaeigį kombainą su hidrostatine važiuokle. Beje, pirmą kuliamąją kompanija pagamino dar 1890 m.! Nuo šiol bendrą Deutz-Fahr logotipą turi ne tik traktoriai, bet ir javų kombainai bei žaliojo pašaro ruošimo mašinos.

Dešimtmečio pabaigoje pristatoma pati populiariausią visų laikų  Deutz-Fahr traktorių serija. 06 serijos mašinas dar ir šiandien galima išvysti ūkininkų ūkiuose visoje Europoje. Tvirti ir ilgaamžiai traktoriai labai prisidėjo prie Deutz-Fahr, kaip patikimų mašinų gamintojo įvaizdžio kūrimo. Dar po dešimtmečio Deutz-Fahr pristato populiariuosius 80-200 AG pajėgumo DX serijos traktorius, kuriuose jau standartinėje įrangoje – visiškai sinchronizuotos pavarų dėžės, priekinis varantysis tiltas (4WD). Taip pat pirmą kartą tarp traktorių juose panaudoti 5 cl. dyzeliniai varikliai.

1985 m. Deutz AG savo žinion perima garsų Vokietijoje variklių gamintoją MWM. 1988 m. pradedami gaminti Deutz-Fahr AgroStar traktoriai, išsiskyrę tyliausia kabina rinkoje. Reikia pasakyti, kad AgroStar suformavo Deutz-Fahr gaires keliems dešimtmečiams į priekį kaip gamintojo, skiriančio išskirtinį dėmesį ergonomikai ir darbo komfortui. Vėliau jas nuosekliai perėmė Agrotron traktorių serija. 1991 m. pristatyti AgroPrima traktoriai pirmieji rinkoje turėjo nuolaidų variklio gaubtą – Deutz-Fahr padiktavo naują ergonomikos standartą, į kurį atsižvelgė daugelis gamintojų projektuodami naujos kartos mašinas. Sekančiais metais, 1992-aisiais pagaminamas milijoninis Deutz-Fahr traktorius.

1995 m. Italijos Same ir Vokietijos Deutz-Fahr susijungė, sudarydamos vieną didžiausių Europoje žemės ūkio mašinas gaminančių grupių SDF. Tais pačiais metais pristatyta nauja Deutz-Fahr traktorių serija Agrotron. Paliekant nuošaly revoliucinį mašinų dizainą, vien į jų gamybą Deutz-Fahr investavo apie 20 mln. tuometinių Vokietijos markių. Tai kartu pirmieji Deutz-Fahr traktoriai, kuriuos naujus pradėjo įsigyti ir Lietuvos ūkiai.

SDF grupė daugelio techninių inovacijų traktoriuose ir javų kombainuose pradininkė. Pirmąjį Europoje traktorių su visais varančiaisiais ratais tuoj po II-ojo Pasaulinio karo pradėjo gaminti Same. 1972 m. Deutz-Fahr pagamina naujos koncepcijos Intrac traktorius, kuriuos noriai naudojo specialiųjų įrengimų gamintojai, pažangūs ūkininkai, nesunkiai pritaikantys šias mašinas specialioms technologinėms operacijoms atlikti. Pirmasis, nors ir nedideliu tiražu išleistas traktorius su bepakope hidrostatine transmisija taip pat buvo Deutz-Fahr – 1977 m. gamintos mašinos nors ir nesulaukė ūkininkų dėmesio, tačiau buvo puikiai įvertintos specialistų.

Deutz-Fahr yra vieni pirmųjų traktorių, 90-aisiais pasiekusių 50 km/val. transportinį greitį. Taip pat vieni pirmųjų, pasiūlyti su dar efektyvesniu transporto darbuose 60 km/val. greičiu. Naujos kartos bepakopės transmisijos (ZF Eccom/S-Matic CVT) vokiškuose traktoriuose naudojamos nuo 2001 m. Europos Metų traktoriaus rinkimuose, organizuojamuose nuo 1998 m., SDF grupės traktoriai nugalėtojo laurus trijose kategorijose pelnė aštuonis kartus. Griežčiausiuose DLG PowerMix ekonomiškumo testuose SDF traktoriai taip pat lyderių gretose.

Šiandien grupė SDF, kuriai priklauso Deutz-Fahr, Hürlimann, Lamborghini ir Same prekių ženklai, yra penktas pagal dydį žemės ūkio mašinų gamintojas pasaulyje.